Prodware creëert, integreert en beheert IT-oplossingen
Twitter
Facebook
Linkedin
Youtube
Blog

Terugblik: Microsoft eXtreme365 2018, What’s new in Microsoft-world?

Een terugblik met Rob Sanders en Jeroen Paters

Namens Prodware zijn directeur Rob Sanders, Jeroen Paters en Jacco Klomp afgereisd naar het Kroatische Dubrovnik om deel te nemen aan het eXtreme365 event van Microsoft. Op dit event kwamen de Dynamics 365 partners en Microsoft Intelligent Cloud Community ISV’s samen om te netwerken, sparren en op de hoogte gebracht te worden van de nieuwste ontwikkelingen rondom de Microsoft-toepassingen.

Voor directeur Rob Sanders was het de eerste keer op een dergelijk Microsoft-event: “Geweldig om mee te maken. Microsoft maakte hierbij de heldere visie voor de ontwikkeling van de productlijnen duidelijk. Die spitst zich vooral toe op een cloud-first strategie en het gebruik van data door middel van slimme business intelligence toepassingen, maar ook op de ontzuiling van de Dynamics-technologie.” Jeroen Paters legt uit: “Waar eerst een duidelijk onderscheid werd gemaakt tussen CRM- ERP- en HR-systemen, worden die nu als integraal geheel gezien.”

Ontzuiling

Het event stond vooral in het teken van de cloud-first strategie en de ‘ontzuiling’ binnen de Dynamics 365 technologieën. Rob Sanders legt uit: “Waar bij het in de markt brengen van de Microsoft producten eerst vooral het onderscheid werd gemaakt tussen de technologiegroepen ‘ Customers’ (CRM-systemen), ‘Products’ (ERP-systemen) en ‘People’ (HR-software), wordt door de transitie naar de cloud nu meer focus gelegd op een integraal geheel waarin de data centraal staat. Deze kan op een intelligente manier worden gebruikt door middel van business intelligence tools. Partners worden hierdoor gedwongen zich te verbreden voor wat betreft de Microsoft technologie, maar zich ook te verdiepen in bepaalde branches. Rob Sanders legt uit: “Partners moeten nu van ieder systeem wat afweten om de oplossing tot een succes te maken voor de klant. Als Prodware zijnde zijn we daarom al op de goede weg met onze expertise over de verschillende Microsoft-oplossingen.”  

Verbreden en verdiepen

Aan de andere kant wordt door de transitie naar de cloud ook een aantal zaken geautomatiseerd. Het uitvoeren van updates is daar een voorbeeld van. Dat komt niet meer in handen van partners te liggen, maar wordt automatisch uitgevoerd vanuit de cloud. Sanders: “Hierdoor ligt de focus van partners nu meer op het door en door kennen van de oplossingen en het creëren van waarde door middel van deze kennis. Dat vereist een diepere kennis en specialisatie in verschillende sectoren, om hen daarin zo goed mogelijk van dienst te zijn. Enerzijds moet je als partner dus verbreden in technologische zin, en je juist verdiepen op industrieel niveau. Dat vergt wat veranderingen voor de partnerorganisaties.”

Handige inzichten met data-intelligence

De focus komt in de Microsoft-oplossingen zoals gezegd steeds meer te liggen op de cloud-first strategie en het centraliseren van de in een bedrijf aanwezige data. Rob Sanders daarover: “Met behulp van data-intelligentie zijn er nu verschillende tools in Dynamics 365 beschikbaar die handige inzichten uit die data halen. Dat geldt voor alle pijlers van de Microsoft-technologie.”  

Nieuwe toepassingen op het gebied van customer engagement

In Dynamics 365, en dan met name in de CRM-systemen, wordt ontzettend veel informatie verzameld over klanten. Met deze data kunnen allerlei handige inzichten worden gegenereerd, die toegepast kunnen worden in het optimaliseren van het relatiebeheer. Microsoft kondigde tijdens het eXtreme event een enkele vernieuwende toepassingen aan op het gebied van customer engagement. Jeroen Paters licht er een aantal uit: “Microsoft liet al bijvoorbeeld een demo zien over de nieuwe relationship-assistent in CRM. Deze tool attendeert gebruikers op het terugbellen van klanten of het verloop van offertes. Bovendien biedt het handige inzichten in de acties van je klanten. Als je een mail stuurt, kun je bijvoorbeeld zien of de mail en de attachment ook daadwerkelijk geopend worden. In vorige versies kon dat ook al, maar nu zijn die functionaliteiten verder uitgewerkt.  maar verder uitgewerkt.

Bekijk je relationship health

Ook kan men door de nieuwe toepassingen zien hoe de ‘relationship health’ van klanten ervoor staat. Hierbij wordt er per klant een specifieke pagina ingericht met statistieken over het totale gedrag met de klant, de juiste contactpersonen en hoe lang klachten open staan. Paters: “Dit is allemaal mogelijk geworden door de data-intelligentie te integreren. Toepassingen zoals Power BI zijn nu onderdeel van het platform. Zo is er ook een chatbotfunctionaliteit. Deze wordt bijvoorbeeld al gebruikt door autoverzekeraars, Deze chatbot biedt op basis van fotoherkenning en machine learning de beste premiekeuze aan de klant, en vervangt zo de verzekeringsadviseur.”

Ook de integratie met samenwerkingstool Microsoft Teams biedt perspectief: “ Salesmedewerkers kunnen op deze manier makkelijker met elkaar chatten over verkoopkansen, hun gezamenlijke bestanden en voortgang samen documenteren. Waar salesmedewerkers vroeger vooral als eenling handelden, wordt nu het nu team selling steeds belangrijker. Dat faciliteren deze tools op een uitstekende manier.”

Wat betekent dit alles voor Prodware?

Deze ontwikkelingen betekenen dat er ook bij Prodware het één en ander zal moeten veranderen. “Dat is niet anders dan logisch” vertelt Rob Sanders. “Maar we staan er al vrij goed voor eigenlijk. Ik denk dat wij bij Prodware met onze verregaande industriële kennis en brede expertise op het gebied van oplossingen hier al voor een groot deel op ingespeeld hebben. Door onze expertise van oplossingen uit alle ‘zuilen’ van Microsoft, hebben we hier eigenlijk jarenlang al onbewust op ingezet. Wel zullen de muren tussen de verschillende oplossingen verdwijnen, omdat alle als integraal geheel wordt aangeboden. ”

Kunnen we u helpen? Neem contact op !

Velden waar een * bij staat zijn verplicht.
Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld.